fredag 1 januari 2010

mitt 2009 i bilder och bokstäver

Jag hade inte laga en sammanfattning, och absolut inte en sånhär lång! Men jag lagade den mest för min egen skull, eftersom jag har världens sämsta minne. Men jag hoppas endå att ni orkar läsa igenom den, för jag lade faktiskt ner en hel del tid sist och slutligen.

Januari


I januari åkte jag, Anna och Nea bil, med Victor. En söt liten volvo 340. Vi firade också Neas föddis med att åka på sursik-disco, och det fick Anna och mig att bli desperata efter broiler och kex.
Med januari medföljde många nya spännande kontakter och min fotoinspiration flödade. Speciellt eftersom Anna målade sitt rum lila och svart.

Februari

Februari var täckt med snö. Februari var den månad när Kevin och jag var som sjukast. Jag kan än i denna dag sitta och skratta åt african style, slakas polerade huvud och "vann e joskis?". Detta bara några av de galenskaper vi hittade på. Sjukisar!

Mars


Jag fyllde 16 i mars. Detta firade jag med att köpa en blixt, åka slalom med Anna, bjuda fem galna typer på mat och leka kurragömma på clas ohlsons.
Månadens citat: "mörk turkooos..." och "nu dog dom".

April

I april åkte jag slalom, och för första gången på länge njöt jag av det! Extra bra blev det tack vare de otroligt bra backarna i Paljakka.
På påsk åkte jag, min bror, fammo och faffa till Åland. På Åland var det sommar, nästan.
Jag upptäckte att jag hade en granne som heter Benjamin, och jag upptäckte att han är bäng.

Maj


Jag är förvånad att jag överlevde skolan i maj. Det kanske berodde på pausen jag tog tillsammans med min mor och min syster. Vi åkte till London en vecka. Där lärde jag mig simma, bland människor. Jag lärde mig också att jag är för ung för att få ut någonting av kvinnokonferanser. Men det var en rolig girls-week-out.
När jag tänker tillbaka på nian är det maj jag tänker på. Det är konstigt att man kommer närmare folk den sista månaden man har kvar tillsammans.
Jag höll ett roligt tal på vårmiddagen, även om det bara var Santti och jag som tyckte det var kul.

Juni & Juli



Jag vet ingen skillnad på dessa månader så de får sitta ihop. Den mesta tiden spenderade jag som sträng hjälpledare (titta vad sträng jag ser ut på den tredje bilden!). Två skriftskoleläger och ett juniorläger fick min hjärna att flippa ut. Det tog en stund innan jag orkade träffa nytt folk igen. Men det var helt klart värt det!

Augusti




Augusti var den bästa månaden på året. Eller i alla fall den mest händelserika och mest omtumlade månaden.
Pieksämäki var så sjukt roligt så jag saknar ord! För att avsluta sommaren och vår tid i samma stad och skola hade jag, Anna och Nea en avslutningshelg på Annas villa i Lepplax. Vi klagade på hotdogs som smakade haratand, åt makaroner med händerna, simmade fler gånger än under hela sommaren och fick besök av både Victor och Vincent.
I augusti rörde jag en ko för första gången, och då bestämde jag mig för att gifta mig med en bonde.
Men det största som hände i augusti var min flytt till Vasa. Jag har inte riktigt fattat det ännu.

September

September var en fin månad. Praise Club åkte på grillfest till en random holme och jag började känna mig hemma i Vasa. Men jag började också känna mig mera och mera hemma i Jeppis, när jag äntligen flyttat därifrån.

Oktober


En tråkig söndagkväll i bussen på väg till Vasa startade jag, Lina och Alan 'Hajja söker bonde'. Jag hittade många fina bönder och planerade faktiskt att gifta mig med två av dem. Men de fegade ur av någon konstig orsak, så jag fick nöja mig med att ha en rolig möhippa.
Lina och jag hade också roligt åt nudeltillverkare som antagligen använt google-translate när de skulle göra instruktionerna för nudeltillredning på svenska. (se bilden)
Sista helgen i oktober tillbringade jag i Tammefors med några av de coolaste människorna jag känner.

November

I november försökte jag bli blond, det resulterade bara i ett slitet och orange-blond-råttfärgat hår. Men det var kul att springa runt halvnaken med massor folk i lägenheten och äta goda saker.
Det roligaste som hände i november, eller kanske på hela året, var barndramatunéen. Jag har aldrig skrattat så mycket åt ett namn. Och jag har aldrig träffat så många underbara människor på en och samma gång som min klass.
Jag hade julfiilis hela november.

December


Det ofattbara hände i tomtenissarnas och Jesus-barnets månad. Vi fick åka och hälsa på mattetomas. 1B went crazy hemma hos vår idol, eller ska vi säga: mer crazy än vanligt. Min julfiilis höll i sig enda tills den 23e december. Då åkte vi till Åland för att fira jul. Det var nog inte därför julfiilisen försvann, den bara gjorde det.
I december blev jag kär, i Optimus Prime. Min alldeles egen traktor.

1 kommentar: